Специална: Купи книга, спаси човек

by - 13:58

4 седмици до Коледа!
Ако не сте видели другите ми коледни публикации:


Реших, че за една година като горд собственик на този блог (който може да четат едва няколко стотин човека месечно, но все пак обичам, защото си е мой) писах какви ли не постове на какви ли не теми.. и все пак не засегнах нищо важно..

Преди малко повече от месец бях подготвила една публикация за нещо, което силно ме вълнува по много причини - психичното здраве - но сметнах, че нито блогът ми е дорасъл, нито читателите ми биха се интересували, нито аз самата съм сигурна, че искам да обсъждам.

Затова днес реших да не скачам в чак толкова дълбоки води, но да направя първата смела крачка към нещо, което ще доразвия в нещо като рубрика. Искам да пиша за нещо, което реално е от значение, по начин, който да ангажира читателите, а не да ги кара да затварят страницата с досада, че за пореден път им се говори на тази тема.

Днес ще се спра на нещо много приятно и ще се опитам да убедя всички ви в това.

(простете, че не пиша "ви" с главна буква, имам ви за приятели)

КНИГИТЕ.

Имаме злата участ да живеем във време, в което хората не просто са горди да твърдят, че не четат, но и бягат от книгите като дявол от тамян, дето се вика. Те отказват да приемат, че нещо толкова просто може да им донесе каквото и да е удоволствие - а нали все пак това е "смисъла" на живота на всеки съвременен българин (и не само) - удоволствието. Забавлението. И когато телефоните и лаптопите предоставят милиони възможности за забавления с едно кликване, когато киното ти позволява за максимално кратко време (което е много важно, имайки предвид затрудненията, които изпитваме да съсредоточим вниманието си върху нещо) може да проследиш роман от 1000 страници. Да ти бъде визуализиран, изигран и представен наготово, без да напъваш въображението и мисълта си по никакъв начин. Не знам за вас, но на мен това време ужасно ми напомня на описаното от Оруел. Този човек е създал машина на времето, убедена съм! 
Та, в тези мрачни и тежки времена, ние все пак можем да помогнем - убедена съм, след като успявам да накарам дори брат ми да чете, човек, израснал изцяло в технологичната епоха и типичен представител на поколението Z. А какво зависи от нас? Какво можем да направим ние? 
Въпрос е на един обяд. Книги евтини, колкото един обяд.
Обичам новите книги почти толкова, колкото старите. И все пак нищо не се сравнява с миризмата на стара хартия, отваряна и препрочитана толкова пъти, че да попие миризмите на помещенията, в които е съхранявана, на ръцете, които са я разлиствали. 
Забравете новите книжарници, големите вериги и китните и отрупани малки магазинчета, скрити из центъра на София. Отидете не спирките. Отидете на Орлов мост, отидете на Плиска, на Окръжна болница дори. Спрете и разгледайте малките сергийчици, отрупани с книги, които баби, дядовци, чичковци и лелички изкарват всеки ден с надежда някой не много погълнат от ежедневието си да спре до тях. Тук дори не говорим за някакви сериозни инвестиции - купете книга дори само, за да помогнете. В повечето случаи става дума за стари книги "втора употреба" (а понякога дори трета-четвърта-пета etc.), които търсят нов собственик. И понеже е модерно да говорим така за кученцата, представете си тези тъжни книжки като книжки, търсещи нов живот. А как да дадем нов живот на стара книга? С нов собственик, готов да погълне съдържанието ѝ като (а може би СЪС) чаша горещо кафе рано сутрин. Да не говорим, както вече споменах, че може с парите, които дадете на тези хора, да им помогнете за приготвянето на празничната вечеря.
Истината е, че можем да намерим книга за всеки вкус. Повярвайте ми, всеки е готов да чете книга, стига да му сервираш това, което го интересува. И в това съм убедена, защото все повече и повече хора, които през живота си не са отваряли книга и са били от тези "гордеещите" се с това, купуват и четат. В 21 век, когато това съвсем не е cool
Технологиите не са най-големия враг на книгите, противно на всичко, което се говори. Технологиите могат и да са помощник - доказателство са десетките четци рано в метрото по път към работа. Все повече хора оставят настрана хартиения носител, за сметка на удобният и практичен електронен. Но отново.. как изобщо можем да сравняваме това с онова, което може да докоснеш с ръце, да усетиш и да преживееш през хартиените листа на книгата?
Затова купувайте книги, приятели, подарявайте книги! Идва Коледа и настрана всички глупости, които ви изписах през миналите две седмици, аз имам един любим подарък, който може да ме зарадва повече от много други - книги. Не се опитвам да се правя на готина, защото това не е нещо, което те прави готин, както споменах. Това е въпрос на култура и възпитание, на ценности - а докато възпитанието не се променя много с възрастта, културата и ценностите се. Затова променете нечии ценности! Точно толкова малко е необходимо. :) 

You May Also Like

0 коментара

Copyright © 2018 Maria M.